צרכנות
פופולארי

ממה נהיים כאבים במפרקים?

כל איבר בגוף הוא חשוב ובעל תפקיד קריטי למערכת השלמה. המפרקים למשל, נועדו לחבר בין עצמות ולאפשר תנועה ותפקוד שוטף וחלק. למשל. מפרקי הברכיים מחברים בין השוק והירך בכל רגל, בזכותם אנו יכולים ללכת, לרוץ, לשבת, לקום ועוד. מפרקי הברכיים לצורך העניין, סוחבים על עצמם הרבה מאוד עומס – את הגוף שלנו, את המשקלים שאנחנו מרימים, ועוד. כך, על מפרקים אלו (ולמען האמת, גם כל שאר המפרקים) להיות חזקים ויעילים כך שלא יקרסו.

איך בעצם המפרק מסוגל לעמוד בכל כך הרבה עומס? ובכן, קצוות העצם וקופסית המפרק מורכבות מסחוס, שמורכב בעצמו משכבות שונות שיוצרות את החוזק והעמידות הנדרשים למפרק בכדי לעמוד בעומס היום יומי. המפרק מחוזק על ידי רצועות שמחברות את השרירים לעצם, המאפשרות את התנועה הרציפה והיעילה.

מה עלול לפגוע במפרקים שלנו?

בגוף ישנם כמה סוגים של מפרקים, כשכל אחד מהם בנוי בצורה מושלמת בהתאם לתפקיד שעליו לבצע. למשל, הברכיים והמרפקים בנויים מציר המאפשר תנועתיות במישור אחד בלבד. לעומת זאת, הכתף ומפרק הירך בנויים בצורה כדורית המאפשרת טווח תנועה רחב יותר לכיוונים שונים. מבנה המפרקים חשוב מאוד שכן כפי שצוין לכל מפרק תפקיד משלו ואופן פעולה אחר, שמאפשר לו לעמוד בעומסים כבדים ופעילות יום יומית.

היעילות הזו שנדרשת מהמפרקים מבוקר ועד ערב לצד המבנים האנטומיים המסובכים שלהם, הופכת אותם לעדינים ורגישים מאוד. כך, יש לא מעט גורמים שעלולים לפגוע בהם:

  • שחיקת סחוס – הסחוס, מצפה חלקים שונים במפרקים ויש לו חשיבות אדירה. העניין הוא שלאורך השנים הוא נחלש ומתבלה, ונפגע בשל תפקוד שוטף ומעייף. תופעה זו נפוצה בעיקר בקרב אנשים מבוגרים שהיו פעילים במשך שנים ארוכות, וכעת הסחוס שלהם נשחק וכאמור, התעייף. חשוב לציין ששחיקת הסחוס מאפיינת גם ספורטאים ואחרים העוסקים בפעילות שמעמיסה על המפרקים.
  • דלקת הרקמות הרכות – מסביב למפרק ישנם גידים ורצועות, שמסיבות שונות עלולים להיפגע ולגרום לכאב בלתי סבל, עד לפגיעה בתפקוד המפרק. מי שעוסק בפעילות ספציפית לאורך זמן (למשל עבודה בפס ייצור או הקלדה ממושכת), עלול להכיר את הבעיה מקרוב.
  • דלקת מפרקים – כשכאבים מוזנחים לאורך זמן ואינם מטופלים, הדבר עלול להתפתח לדלקת מפרקים של ממש. הדלקת מאופיינת בכאב רב מהרגיל, בקשיות המפרקים והשרירים שמורגשת בעיקר בשעות הבוקר, בעייפות, הימנעות מפעולות יום יומיות ועוד. במקרים חמורים עוד יותר, הדלקת עלולה לפגוע במפרק עד כדי עיוות נראה לעין, כשבלא מעט מקרים היא תוקפת מספר מפרקים במקביל.
  • סיבות נוספות – למרבה ההפתעה, גם מחלות הורמונליות עלולות להוות גורם להתפתחות כאבים במפרקים. זאת לצד גורמים תורשתיים, נטייה לפריקת מפרק (תופעה הנפוצה בעיקר בכתפיים), ועוד.

האם אפשר למנוע את אי הנוחות?

התשובה היא כן, ולמען הדיוק – מניעה היא הפתרון הטוב ביותר לכאבי המפרקים. הרי אנחנו יודעים שהכאבים ואי הנוחות נגרמים בשל עבודה ויציבה לא נכונות, עומס וכדומה. ברגע שאנחנו לומדים להקשיב לגוף שלנו, להבין את הצרכים שלו – מתי לעצור, מתי העומס הוא סביר, מתי אפשר להמשיך ועוד, בדרך זו אנחנו עוזרים לעצמנו לשמור על איכות חיים גבוהה יותר לאורך זמן.

כשאין דרך אחרת ועולה צורך לבצע החלפת מפרק ירך או ברך למשל, יש להיוועץ עם אנשי מקצוע ורופאים מומחים להתאמת טיפול מדויק ונכון. אם מצאת הזדהות עם המילים הללו, הכאבים מטריפים אותך כבר זמן רב והתסכול הולך וגובר, זה הזמן לפנות לטיפול. לפרטים נוספים לחצו כאן ובואו לאפשר לעצמכם לחזור לשגרה נטולת אי נוחות.

תגיות

תכנים דומים שתאהבו:

Back to top button
דילוג לתוכן