צרכנות
פופולארי

מה זה יד לספר תורה?

מדוע יש צורך לעשות שימוש ביד לספר תורה, מה המקור למנהג ומאילו חומרים מכינים יד לספר תורה? שאלות ותשובות

יד לספר תורה היא תשמיש קדושה נפוץ מאוד, המקובל עוד מתקופת מרד בר כוכבא. לאורך השנים נקשרו שאלות רבות בתשמיש זה. כדי להבין מה מקורו ומדוע עושים בו שימוש, אספנו מספר שאלות ותשובות בנושא.

  • למה משמשת יד לספר תורה? השימוש הוא לצורך הצבעה על הטקסט בזמן הקריאה בספר התורה. כאשר עושים שימוש ביד לספר תורה אין כל מגע בין ידו של הקורא לבין ספרי הקודש. אין כל חובה להשתמש ביד לספר תורה, אולם נוהג זה השתרש בקהילות השונות לאורך השנים.
  • מתי החלו לעשות שימוש ביד לספר התורה? עדויות ראשונות לשימוש בתשמיש הקודש התגלו בביתר, בתקופת מרד בר-כוכבא. מאז ועד היום מנהג זה צבר תאוצה, בקהילות מזרח אירופה בתחילת המאה העשרים שימוש ביד לספר תורה הייתה מקובלת מאוד. כיום כמעט בכל בית כנסת בישראל ובעולם ניתן למצוא יד לספר תורה.
  • מאיזה חומרים מכינים יד לספר תורה? תשמישי קדושה רבים, ביניהם גם יד לספר התורה, מכינים מכסף. אמנם ניתן להכין תשמישי קדושה ממגוון נוסף של מתכות, אולם הכסף הוא המקובל והנפוץ ביותר.
  • מדוע קוראים לתשמיש הקדוש יד לספר תורה? השם מגיע משום שתשמיש הקודש מזכיר בצורתו צורה של יד. יד לספר תורה מורכבת ממוט ארוך שבקצהו יד קטנה שבה האצבע מושטת ובעצם מצביעה על החלק אותו יש לקרוא. האורך הממוצע של יד לספר תורה הוא 12 ס"מ. בקצה האצבע יש לרוב טבעת המחוברת לשרשרת שקושרת את היד לספר התורה לפודיום עליו מתבצעת הקריאה בספרי התורה.
  • האם חובה לעשות שימוש ביד לספר תורה? לא, אין מדובר בחובה, אלא במנהג שהשתרת לאורך השנים.
  • האם נגיעה ביד בספר תורה עלולה לפגוע בו? כן. נגיעה של אצבעות בקלף עליו כתובים כתבי הקודש עלולה לגרום לפגיעה בקלף, לגרום לדהייה של הצבע או של אות מסויימת ועוד. במידה ואחד מאלו מתרחש, הרי שספר התורה כולו נפסל לשימוש וצריך להיות מועבר לגניזה. שימוש ביד לספר התורה חוסך את כל אלו ומאפשר לספרי התורה אריכות ימים. אגב, באחת מגזירות הטומאה והטהרה מוזכר במפורש האיסור לגעת בספרי התורה, כך שיש לנושא גם אחיזה במקורות.
  • האם ניתן לחרוט על יד לספר תורה? בהחלט כן. תורמים רבים מבקשים לתרום לבתי כנסת תשמישי קדושה. על היד לספר התורה ניתן לחרוט פסוקים מהמקורות, את שם התורם או שמו של אדם שנפטר והתרומה של תשמיש הקדושה היא לעילוי נשמתו.

תשמישי קדושה כמו גם ספרי התורה הם חלק בלתי נפרד מהמורשת היהודית, והופכים אותנו מיחידים לעם.

תכנים דומים שתאהבו:

Back to top button
דילוג לתוכן