fbpx
עמוד הבית / Food Power / עוד לא הכנסתם קינואה לתפריט שלכם? מעכשיו תרצו לעשות זאת

עוד לא הכנסתם קינואה לתפריט שלכם? מעכשיו תרצו לעשות זאת

קינואה סופר פוד

הקינואה היא זרע (ולא דגן) אשר היה נפוץ בתרבות האינקה.
היא כונתה "הזהב של האינקה" והיו נוהגים לסחור בה ביבשת.
האמונה גרסה כי יש לה יכולת להגביר את הסיבולת והעמידה של הלוחמים הפכה אותה לבעלת דרישה גבוהה.

את הקינואה אפשר למצוא היום בשלושה צבעים: שחורה, אדומה ולבנה.
ההבדלים בניהן באים לידי ביטוי בעיקר באופן הבישול ובמרקם.
מבחינת הערכים התזונתיים כמעט ואין הבדל בין הסוגים השונים וכולם מומלצים במיוחד.
הצמח נחשב לעמיד מאד, הוא יכול להתמודד מול רוחות, גשמים עזים ואפילו בצורת,
מה שמקל על השגתו בכל שנה, ללא קשר למזג האוויר.
היתרונות של הזרע בשילוב יכולתו לגדול בתנאים שונים גרמה לנאס"א להכריז כי בעתיד תיקח אותו לחלל.

בשנים האחרונות החלו לנסות לגדל את הצמח כאן, בישראל והתוצאות מצוינות.
נראה כי הצמח מצליח להתמודד גם עם שנים שכונות וגם עם קור ורוח.
על כן צפוי שישראל תצליח לגדל בעצמה קינואה שנצרכת כאן ואף תגדיל לעשות ותייצא הזרעים.

12 סיבות לאכול קינואה

אם עד עכשיו סיפרנו על הצמח, העמידות שלו והמקור שלו, זה הזמן לגשת לסיבות הרבות להוסיף אותו לתפריט שלנו.
ריכזנו 12 סיבות טובות לאכול קינואה ולבסוף צירפנו גם הצעת הגשה.

1. בקינואה יש 9 חומצות אמינו

חומצות אמינו חשובות לבניית השריר.
הן מספקות אנרגיה זמינה שמאפשרת לגוף לבנות רקמות שריר חדשות.
לשמחתנו, קינואה מכילה את כל חומצות האמינו הנדרשות לגוף שלנו
ומכאן אנחנו יכולים להבין כי לא במקרה היא נחשבת לסופר פוד.
שלא כמו קטניות ודגנים, שנחשבים גם הם לחיוניים עבורנו,
אך לא כוללים חומצות אמינו, הקינואה מביאה לנו את כל 9 החומצות בצורה זמינה (וטעימה).

2. הקינואה אינה מכילה גלוטןקינואה ללא גלוטן

רגישות לגלוטן היא לא עניין של מה בכך.
זה לא רק כאבי בטן קלים אלא רגישות שיכולה להשפיע על חיי היום יום.
מציאת תחליפים יכולה להיות עניין מורכב למי שרק גילה את הרגישות (או גילה שיש לילדיו רגישות) והפתרון הזמין, הטעים והבריא הוא לשלב את הקינואה בשלל מאכלים.
היא אינה מכילה גלוטן, מכילה חלבון, פחמימות ושמנים טובים ולכן היא אידאלית עבור חולי צליאק ואנשים שרגישים לגלוטן.

3. היא טבעית

נראה שכבר כמעט ואין מזון שהוא לא מהונדס ושלא עבר פעילות השבחה כלשהי.
החדשות הטובות הן שהקינואה לא עברה שום תהליך שכזה.
כפי שהזרע נאכל לפני אלפי שנים, כך הוא גם נאכל היום (ככל הנראה היום ישנם המתכונים שונים).
כל הטוב שיש לצמח נשאר בו והאדם לא התערב בתכונות השונות שלו ולא בגידולו, מה שמאפשר לנו לאכול מזון טבעי ובריא.

4. היא מקור מעולה לצריכת חלבון

הקינואה היא מקור מצוין לקבל חלבון.
אנחנו יכולים לאכול אותה בנוסף למנה העיקרית, אך מבחינת כמות החלבון שבה, היא בקלות יכולה לעמוד במרכז המנה.
על כל 100 גרם קינואה יש 4.5 גרם חלבון.
מסיבה זו היא גם מומלצת עבור צמחונים, טבעוניים וספורטאים.

5. יש בה שלל ויטמינים ומינרלים

ישנן שלל סיבות לאכול קינואה ואחת מהן היא כמות וסוג הוויטמינים והמינרלים שבה.
הזרע מכיל ברזל, סידן, אשלגן, מגנזיום ואבץ.
בנוסף, יש בו ויטמינים מקבוצת B ומקבוצת E, כולל חומצה פולית אשר מומלצת בכל גיל
ובפרט לנשים אשר מתכננות להיכנס להיריון, הריוניות ומניקות.
בנוסף, יש בה סידן, זרחן, נחושת ומנגן.
בקיצור, קשה להתעלם מהאיכויות שהיא מביאה לתזונה שלנו וכדאי למצוא את הדרך לשלב אותה, בכל גיל.

6. היא דלת קלוריות

אנחנו כבר מבינים כי הקינואה עשירה בחומצות אמינו, ויטמינים וחלבון ועלולים לחשוש מכמות הקלוריות שבה.
אין מה לדאוג, ב-100 גרם יש 120 קלוריות בלבד, מספר כמעט זהה לאורז הלבן (רק שבאורז אין את שלל היתרונות שציינו).
אם נשווה את הקינואה לעוף מבושל או צלוי, נגלה שהיא "רזה" מאד.
100 גרם של עוף יכיל ב-170 קלוריות שזה 50 קלוריות יותר מהאופציה הבריאה שהצגנו.

7. קל לעכל את הקינואה

היתרונות של אכילת הקינואה לא מסתיימים.
היא מביאה לנו בריאות, ויטמינים, חומצות אמינו ובנוסף, קל לעכל אותה.
היא עשירה בסיבים תזונתיים ולכן היא טובה גם למקרים של עצירות.
אנשים אשר מרגישים כבדות לאחר הארוחה וקושי להתרכז,
ימצאו הקלה משמעותית אם הם ישלבו קינואה בארוחות שלהם כיוון שהיא מפחיתה את תחושת הרעב, אך לא מכבידה על הגוף.

8. הקינואה היא מקור מצוין לנוגדי חמצוןקינואה נוגדי חימצון

בעבר הלא רחוק צמד המילים "נוגדי חמצון" נשמעו כפתרון לכל בעיה.
השאלה שנותרה תמיד היא איך הכי נכון לצרוך אותם.
לשמחתנו, הקינואה עשירה בנוגדי חמצון (נקראים גם אנטי-אוקסידנטים) ולכן היא יכולה לסייע בהפחתת או מניעת דלקות, בהתמודדות עם גידולים סרטניים, היא מסייעת להאטת תהליך ההזדקנות ואף יכולה לעזור להפחית דכאונות.

9. היא מסייעת לאיזון רמות הסוכר בגוף

קינואה נחשבת לבעלת ערך גליקמי נמוך.
הפירוק שלה במערכת העיכול הוא איטי ושני הדברים הללו גורמים לה לאיזון של רמות הסוכר בגוף.
כיוון שהיא מתעכלת לאורך זמן, נוצר מצב של שחרור גלוקוז בדם, איזון של הסוכרים ולצד זאת שובע שמורגש לאורך זמן ארוך יחסית.

10. מסייעת לירידה במשקל

כל מי שרוצה לרדת במשקל צריך לשקול הוספה של קינואה לתזונה.
בסעיף הקודם ציינו כי לוקח לה זמן להתפרק ולכן ישנה תחושה של שובע לאורך זמן רב.
שילוב של החלבון, סיבים תזונתיים שמקלים על העיכול, איטיות הפירוק ושחרור לאורך זמן של סוכרים,
יחד עם ערך קלורי נמוך יחסית, גורמים לתחושת שובע, ללא כבדות, לרעננות ובסופו של דבר לירידה במשקל.
ספורטאים אשר משלבים אותה בתזונה נהנים מיכולת טובה יותר של בניית שריר, צריכה של חלבון, שלל ויטמינים ואיזון של המשקל.

11. יש לה השפעה מקילה על מיגרנות

מיגרנה היא כאב ראש חזק אשר לא פעם מתלוות לו תופעות כמו סחרחורת ואפילו הקאות.
אנשים אשר סובלים ממנה יודעים כי לא ניתן להעביר אותה בכדור רגיל לכאבי ראש והם לא פעם זקוקים לחושך,
שקט ונאלצים לסבול.
הקינואה יכולה להקל על כך משמעותית, ברמת עוצמת המיגרנה והתדירות שלה.
היא עשירה בוויטמין 2B אשר מסייע לייצור של אנרגיה בתאים, תכונה שהוכחה כמסייעת להפחתת כמות ההתקפים.
בנוסף, היא עשירה במגנזיום, שיכול להוביל להרפיה של כלי הדם ונמצא כמפחית תדירות של המיגרנות.

12. קל לשלב אותה בתזונה

קל מאד לשלב את הקינואה בתזונה.
היא יכולה להשתלב במאכלים מלוחים, מתוקים ואפילו בלחם, עוגיות ואחרים.
לא כל סופר פוד משתלב בקלות כמותה ועוד רגע נצרף גם הצעת הגשה.
על אף שקל לשלב אותה בתזונה, חשוב מאד לשטוף אותה היטב לפני הבישול, אחרת היא משאירה טעם מר ולא נעים בפה.

הצעת הגשה: סלט קינואה – כמנה עיקרית או תוספת

אנחנו יודעים שקינואה תוסיף לבריאות שלך ומבינים שלא במקרה היא קיבלה את התואר "סופר פוד".
אנחנו גם משוכנעים שכל אחד יכול לשלב אותה בתזונה, רק צריך מתכון טוב ולהבין מה לעשות איתה.
אם כבר יצא לכם להתנסות בבישול והתאכזבתם, יכול להיות שלא שטפתם אותה כראוי לפני ההכנה
או שהמתכון שלכם לא התאים לטעם שלכם.

הפעם, אנחנו רוצים להציע סלט קינואה.
זוהי מנה שיכולה לעמוד בפני עצמה, כמנה עיקרית.
היא יכולה להיות תוספת למנה העיקרית ואחד היתרונות שלה הוא שניתן להכין את הסלט
ולאכול אותו גם לאחר מספר שעות (למשל בעבודה) ועדיין ליהנות מהמנה.

מצרכים:

  • 5 כוס קינואה
  • 1 כוסות מים
  • 1 כף שמן זית
  • 1 כפית מלח
  • פלפל לפי הטעם
  • בצל קטן קצוץ
  • מיץ לימון לפי הטעם (כרבע כוס)סלט קינואה
  • חמוציות (מומלץ כרבע כוס)
  • אגוזי מלך (מומלץ כרבע כוס)
  • עלי נענע ופטרוזיליה
  • רימונים (אופציה להגשה)

הוראות הכנה:

  1. יש לשטוף את הקינואה היטב תחת מים זורמים.
  2. לשים בסיר: קינואה, מים, מלח, פלפל ושמן.
    להביא לרתיחה תוך כדי בחישה.
    לאחר הרתיחה להוריד את האש לאש נמוכה ולכסות את הסיר למשך כחצי שעה.
  3. יש לתת לקינואה להתקרר.
  4. לקינואה הקרה להוסיף: בצל, עלי נענע ופטרוזיליה קצוצים, חמוציות, אגוזים ואפשר גם רימונים.
    לערבב ולפני ההגשה להוסיף מיץ מחצי לימון.

למעוניינים להכין את הסלט ולאכול לאחר מספר שעות מומלץ שלא לערבב את כל המרכיבים
ולהמתין עם הוספת הלימון לרגע לפני האכילה.
בתאבון.

אהבתם? ספרו לחבריכם:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *